האם צעצועי תינוקות כדאי לקנות באינטרנט?

מתלבטים האם לקנות צעצועי תינוקות באינטרנט או בחנות הצעצועים הקרובה אליכם? אז המאמר הזה בשבילכם. נתחיל בשאלה למה בכלל לקנות באינטרנט? לדעתי זה די ברור – גם המגוון וגם המחיר לרוב ישתלמו יותר באינטרנט. יותר מכך, עבור הורים קצרים בזמן הנסיעה לחנות הצעצועים יכולה להיות קצת מציקה. כמובן שאם מדובר בסבא או סבתא אז הסיטואציה הפוכה.

די ברור לכולנו שעדיף שלא להזמין צעצועי תינוקות מסין. כולנו זוכרים את המקרים הלא נעימים של עופרת רעילה בצעצועי תינוקות בסין. המקרים המפורסמים יותר היו 12% מהצעצועים באחת מרשתות הענק הסיניות ב2018 והריקול של 9 מיליון צעצועים שמקורם בסין משנת 2020 שבהם התגלו מגנטים שעלולים ליפול מהמשחקים ולהוות איום לבליעה ומכילים עופרת. בין הצעצועים שהוחזרו היו בובות פוקט ודמויות של באטמן וקרוב לרבע מיליון מכוניות משחק.

מומחים מציינים כי לפי האגודה הבריטית לצעצועים ותחביבים אחד מחמישה צעצועים באמזון ובאיי בי הם לא בטוחים לשימוש ומהווים סכנה לילדים. אך נראה כי גם בחנויות פיזיות עלול להיווצר מצב כזה. עם זאת היתרון הגדול של חנויות צעצועים בישראל, בהנחה והשחיתות במכון התקנים הישראלי היא לא חמורה מדי הוא שהצעצועים שנמכרים בישראל עומדים בתקן הישראלי 562 שדורש כי צעצועי ילדים (כלומר כאלו המיועדים לילדים מתחת לגיל 14) יעברו בדיקה של התכונות המכניות והפיזיקליות באופן שאינו יכול לסכן אותם. לילדים מתחת לגיל 36 חודשים יש דרישות מסוימות נוספות.

סעיפים שונים בתקן מתייחסים לתרכובות הכימיות והאורגניות בצעצועים, אחרים למשחקי תלייה או אקוסטיקה ועוד. נראה כי דווקא במקרה של צעצועי תינוקות אנחנו מעדיפים רגולציה על שוק חופשי וקפיטליסטי.  הנחת הבסיס אומרת שגם הצעצועים הנמכרים באתרי צעצועים ישראלים עומדים בתקן זה ולכן השאלה שיש לשאול היא האם עדיף לקנות צעצועים באתרים ישראלים או בחנויות במידה ונושא הבטיחות קרוב לליבכם. ואם בכל זאת תרצו להנות מהמבחר ומהמחירים הנוחים באתרים המרכזיים בחו"ל אז סביר להניח שכדאי ללכת על אתרים מערביים ולקחת על עצמכם את הבדיקה והסיכון של כל צעצוע לגופו.